Net als ik, zul je als single vreemd hebben opgekeken toen je dit bericht las. De eigenaar van deze datingsite schendt alle regels ten aanzien van omgang met de privacy van deelnemers die maar mogelijk zijn en spreekt zich bovendien zeer denigrerend uit over zijn vrouwelijke deelnemers in het bestand (‘lekkere wijven’).


Respectloos

Het stoort mij vreselijk dat hij zo respectloos over de vrouwelijke deelnemers op zijn datingsite spreekt. Misschien dat het hem nog voordeel brengt ook, want er zal wellicht een aantal mannen door aangetrokken worden. Dat levert dan nieuwe aanmeldingen op en dan rinkelt zijn kassa.


Privacy

Naar mijn mening moet je er als klant vanuit kunnen gaan dat de organisatie waar je zaken mee doet (in dit geval: de datingsite waar je je bij inschrijft) jou als klant respecteert. Gewoon, omdat ze het beste met je voor hebben, omdat ze oprecht betrokken zijn bij jou en het resultaat dat je met hun service bereikt. Dat wordt door deze eigenaar met voeten getreden. Alleen publiciteit is voor hem belangrijk en de belangen van zijn klanten (bijvoorbeeld hun privacybescherming) is daaraan ondergeschikt. Ik vraag me af of de door hem genoemde Bekende Nederlanders inderdaad staan ingeschreven, maar alleen het feit al dat hij die informatie naar buiten brengt zegt genoeg. Het is een ongewenste inbreuk op de privacy die juist voor elke deelnemer aan een datingsite zo belangrijk is. Die inbreuk onderstreept hoe groot de zucht naar aandacht en publiciteit van deze meneer is; dat is voor hem belangrijker dan de privacy van zijn klanten.


Taak (internet)relatiebemiddelingsbureau

Als deelnemer, bekend of onbekend, moet je kunnen vertrouwen op de bescherming van je privacy.  Juist bij relatiebemiddeling, iets dat zo dicht bij je staat, zo persoonlijk is, moet de organisatie er alles aan doen om jouw identiteit onbekend te houden. Dat is een basisvoorwaarde. Je moet zelf het moment kunnen bepalen waarop je -al dan niet- bekend wilt maken aan je omgeving dat je een partner aan het vinden bent of gevonden hebt via een (internet)relatiebemiddelingsbureau.

Het is jammer dat niet alleen de singles nu het gevoel krijgen dat zij een privacy-risico lopen door zich bij een datingsite in te schrijven, het schaadt ook het imago van de branche. Al eerder schreef ik in dit blog dat de branche-organisatie haar taak van informeren van de singles over de datingmarkt onvoldoende invult. Ook nu blijft het van die zijde stil, terwijl eigenlijk stelling genomen zou moeten worden tegen de beschadiging van het beeld van (internet)relatiebemiddeling.

 

Hoe kun je je privacy beschermen?

In een eerder blog staan al tips om je privacy te beschermen. Kijk verder altijd op de site waarop je je aanmeldt naar de Algemene Voorwaarden. Daarin moet opgenomen zijn hoe met jouw gegevens wordt omgegaan. Het is tevens het document waarop je kunt terugvallen als je privacy geschaad wordt. Je kunt namelijk altijd melden bij het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) dat je meent dat de privacybescherming geweld wordt aangedaan.

Je zult uit het voorgaande begrepen hebben dat ik vind dat de handelwijze van de betreffende site slecht is voor de singles en de branche. Ik zal mijn verantwoordelijkheid blijven nemen om te laten zien dat het ook anders kan.