Je zult zelf ook al ontdekt hebben dat de datingsites als paddestoelen uit de grond schieten; we schreven het al eerder. Gezonde concurrentie is goed. Het houdt alle eigenaren van datingsites scherp en hopelijk profiteer je als consument daarvan. Naar onze mening is er de laatste tijd echter een wildgroei aan datingsites ontstaan die de branche geen goed doet.

Omdat veel singles aangeven door het woud aan datingsites het overzicht te verliezen, is het hoog tijd dat er duidelijkheid gegeven wordt en er een goede mogelijkheid tot vergelijking van de diverse datingsites ontstaat. Dit zou geregeld moeten worden door een krachtige branche-organisatie die autoriteit heeft. Bijvoorbeeld door een sterk keurmerk dat garanties biedt aan de consument. Bovendien zou deze branche-organisatie goed moeten communiceren met de consument en de media. Je kent misschien de naam AVR (de Algemene Vereniging van Relatiebemiddelingsbureaus). In al hun jaren van bestaan is zij echter tot nu toe niet verder gekomen dan het aanbieden van een geschillenregeling aan klanten van de bij hen aangesloten bureaus en een keurmerk dat voor de consument onvoldoende herkenbaar is. Voor ons (D-Date) is de passieve houding van deze organisatie in ieder geval de reden om ons daarmee -in hun huidige opzet- niet te willen identificeren.

Wij hebben ervoor gekozen onze eigen verantwoordelijkheid te nemen en singles te informeren met dit weblog. Daarnaast geven we voorlichting over alles wat met internetdaten te maken heeft tijdens onze lezingen en informatie-avonden in het land. Wij vinden dat we daarmee ons doel beter bereiken: de singles helpen om inzicht en overzicht te krijgen en (nog veel belangrijker) hun partner te vinden.

Inmiddels zijn er door de al genoemde wildgroei aan datingsites op internet vele sites gekomen die een vorm van datingsite-vergelijking of datingsite-beoordeling aanbieden. Voordat je daar als single/consument nu je keuze van laat afhangen, willen we je waarschuwen voor de objectiviteit die zij suggereren. Een flink aantal van deze sites wordt namelijk gesponsord door bepaalde datingsites. Soms ook worden ze in de lucht gehouden door er veel banners en advertenties op te plaatsen waarmee geld wordt verdiend; het objectieve informeren en vergelijken staat dan op het tweede plan, het gaat om de verdiensten. Datingsites krijgen van zo’n site-eigenaar (of webmaster) een mailtje gestuurd met het verzoek te adverteren of een link uit te ruilen. Zodra daarop wordt ingegaan, wordt de datingsite ‘met stip genoteerd’ of bovenaan het overzicht geplaatst. Dat is dan blijkbaar alles wat die vergelijking en beoordeling voorstelt.

Een goede vergelijkingssite geeft de meet-methode aan, vergelijkt op criteria die ook echt met elkaar te vergelijken zijn (dus geen appels en peren vergelijking) en heeft zich verdiept in de datingbranche. Wel of niet adverteren mag dan geen verschil maken in de uitkomst van de vergelijking en beoordeling (zoals bijvoorbeeld bij Kieskeurig). Overigens is het wettelijk verplicht om op iedere site (dus ook op een vergelijkingssite) alle gegevens van het bedrijf te vermelden, zoals naam, adres, woonplaats, telefoonnummer, web-/e-mailadres en inschrijvingsnummer van de Kamer van Koophandel. Op flink wat vergelijkingssites ontbreken die gegevens. Voorzichtigheid is dan geboden; de kans is groot dat er dan geen gedegen organisatie en onderzoek achter zit.

Uiteraard ben je als single zelf mans genoeg om je eigen selectie te maken. De vragen die je je kunt stellen bij het selecteren van een datingsite, vermeldden we al eens eerder in een blog. Daarmee kun je vast zelf je selectie en vergelijking maken. We hopen in ieder geval dat je door dit blog kritisch zult zijn bij het maken van je keuze van een datingsite; het is namelijk de eerste belangrijke stap op weg naar je partner!