Het schrijven van een bericht aan de single waarvan het profiel je heel erg aanspreekt, kost meestal vele hoofdbrekens. Wat zet je erin om te zorgen dat je een positieve reactie krijgt? Hoeveel schrijf je en wat is de juiste toon? Hoe maak je je contactverzoek onweerstaanbaar?

Over het schrijven van contactverzoeken kan ik uren praten, zeker als we ook samen gaan oefenen zoals ik dat in de workshop doe. Want door het veel te dóen, ga je vanzelf steeds makkelijker een contactverzoek schrijven.

 

Hoe lang is een onweerstaanbaar contactverzoek?

Kort! De kracht zit namelijk in een bondige tekst die hout snijdt. Die tekst maakt duidelijk waarom de ontvanger op jouw contactverzoek positief moet reageren; je wilt er het gevoel mee geven waarom hij/zij zo’n kans niet kan laten lopen. Dat werkt natuurlijk alleen als je een goede profieltekst hebt geschreven. De ontvanger van je bericht gaat dat namelijk direct openen en moet door je profiel helemaal overtuigd zijn van jullie match.

 

Wanneer krijgt de ontvanger dat gevoel?

Alleen als je een echt persoonlijk bericht stuurt, voelt de ontvanger dat het geen kopiëren/plakken-bericht is, maar dat je echt moeite doet om met hem of haar in contact te komen. Dat scheelt al (meer dan) de helft; dat is de eerste stap om je contactverzoek onweerstaanbaar te maken.

‘Persoonlijk’ betekent ook dat je in het bericht laat merken dat je het profiel van die single gelezen hebt. Er staat dus iets in je contactverzoek dat diegene over zichzelf vertelt in zijn/haar profiel. En daarover bedenk je een originele openingszin! Dat is de tweede stap om je contactverzoek onweerstaanbaar te maken.

Laat vooral de standaard onzin weg waardoor iemand je contactverzoek direct wegklikt:  ‘je profiel spreekt me aan’, ‘je lacht zo lief’, ‘je schrijft zo leuk’, ‘volgens mij kunnen we het wel leuk hebben samen’. Dat schrijft iemand die tientallen berichten achter elkaar verzendt en geen moeite doet om het hart van de ontvanger te veroveren. Jij maakt natuurlijk het verschil door iets origineels te verzinnen en het oprecht te menen.

 

Is dat alles?

Nee, er is nog meer nodig. Want je wilt in die korte, bondige tekst duidelijk maken waarom jullie elkaar beslist moeten ontmoeten. Dat lukt als je die ander op basis van zijn of haar profiel kunt vertellen welke raakvlakken jullie hebben, hoe goed jullie match is.

Ook hier voorkom je de standaard onzin als ‘ik houd ook van fietsen en wandelen’ of ‘ik ga ook graag naar musea’, ‘ik houd ook van muziek X’. Met wat creativiteit kun je dat veel persoonlijker maken en ervoor zorgen dat je opvalt tussen alle andere contactverzoeken die diegene ontvangt.

Jouw persoonlijke sfeer is dan voelbaar en nodigt uit om in te gaan op je uitnodiging. Daarmee wordt jouw contactverzoek nog aantrekkelijker.

 

Meer hoeft niet?

Jawel, om je contactverzoek echt onweerstaanbaar te maken en er succes mee te hebben, zul je nog iets meer moeten doen.

Vergelijk het maar met een meubelverkoper in de showroom. Je zit lekker op een heerlijke loungebank en bent er eigenlijk wel uit. Als de verkoper vervolgens zegt ‘denk er nog rustig even over na’, ga je dat waarschijnlijk ook wel doen. En koop je misschien wel ergens anders een bank die ook lekker zit.

Zou de verkoper daarentegen vragen wanneer je ‘m afgeleverd zou willen hebben, dan ga je verlekkerd denken aan het moment dat die bank in jouw huis staat. Je kunt je al voorstellen hoe het is om ‘m te zien staan en je er heerlijk op kunt uitrusten na een drukke dag.

Je contactverzoek is daarom alleen maar ‘af’ als je afsluit met een uitnodigende, afsluitende vraag. Zo eentje waar de lezer als vanzelf op reageert, waardoor je dus snel een reactie hebt. Dat is fijn, want die moordende onzekerheid tijdens het wachten na het versturen van je contactverzoek, wil je echt niet. Met deze stappen maak je je contactverzoek onweerstaanbaar.

 

Wil je live met me oefenen om handig te worden in het schrijven van dat leuke, goed scorende contactverzoek, zodat je sneller en makkelijker je partner vindt? Boek dan nu een online coachingsgesprek met me of kom naar de workshop Succesvol Daten.