Bij het selecteren van de datingsite waarop je je inschrijft, is ook de focus die de site legt van belang voor jouw keuze. Als je namelijk vooral op uiterlijk (foto's) wilt selecteren, kun je het beste kiezen voor een datingsite die de foto's een prominente plaats in de getoonde zoekresultaten en profielen geeft. Een voorbeeld daarvan is Relatieplanet en Lexa, bij Paiq selecteer je zelfs uitsluitend op basis van foto's. Bij E-Matching en D-Date krijgt het tekstgedeelte meer ruimte ten opzichte van de foto's.

Wordt het accent gelegd op foto's dan leidt de datingsite je vanzelf al naar een selectie op foto, bij een accent op tekst zijn die teksten dusdanig prominent aanwezig dat je vanzelf ook stukjes tekst van een profiel gaat lezen (naast het kijken naar de foto).

Alleen het resultaat telt

Uiteindelijk telt bij internetdaten natuurlijk alleen het resultaat. De vraag is dus waarmee je je doel bereikt. Dat is afhankelijk van wat je wilt. Voor fun-daten kan een leuke foto betekenen dat je een date voor een leuke avond opdoet en daarmee je doel bereikt. Voor een serieuze relatie is een foto meestal onvoldoende om te kunnen inschatten of je bij elkaar zou kunnen passen. De praktijk heeft zelfs geleerd dat de succesvolle matches meestal tot stand komen met iemand waarvan je vooraf denkt dat je daarop niet valt. Dat 'vallen op' wordt namelijk meestal veroorzaakt door een combinatie van innerlijk en uiterlijk. En het is uit onze analyses over al die jaren gebleken dat zo'n tachtig procent van de stellen in hun zoekprofiel toch andere criteria had ingesteld dan waaraan de partner die ze uitverkoren hebben voldoet.

Wat nu als je tot nu toe alleen op foto's hebt geselecteerd?

Als je dit blog leest, heb je vermoedelijk je doel nog niet bereikt. Je zou dan kunnen overwegen om eens een andere strategie uit te proberen. Ga bijvoorbeeld elke dag of week tien profielen zonder foto('s) doorlezen en markeer welke je daarvan aanspreken (bij D-Date heet het markeren, bij sommige sites heet het als favoriet instellen, etc.). Kijk een dag later je gemarkeerde profielen nog eens door en selecteer degene aan wie je -op basis van de tekst- een contactverzoek zou willen doen. Doe een pakkend contactverzoek en wacht af wat er gebeurt. Bij acceptatie kun je met elkaar gaan mailen en foto's uitwisselen. Het kan dan voorkomen dat de foto er alsnog voor zorgt dat je het contact niet wilt voortzetten, maar dat komt als je al met elkaar aan het mailen bent bij slechts zo'n vierendertig procent van de deelnemers voor. Reden genoeg om dit eens uit te proberen, toch? Het gaat immers om het bereiken van je doel!