Dit is het zoveelste blog op het internet over de Grote Donorshow. Wij willen in dit blog vooral laten zien wat je als single aan deze Grote Donorshow kunt hebben voor het daten. Want als er gisteravond íets duidelijk gemaakt is, is dat wel dat het communiceren van gevoel pas echt iets teweeg brengt! En bij het daten is gevoel allesbepalend. Als je dat in je profiel goed kunt overbrengen, weet je de lezer van je profiel te raken. Je hebt dan meer kans op contactverzoeken en dus op succes.

Ook wij werden plezierig verrast door de ontknoping van de Grote Donorshow. Vanaf het eerste moment was het echter al een bijzondere show, die vooral heel goed allerlei gevoelens wist over te brengen. De dilemma’s bij het terugbrengen van 25 kandidaten naar 3 studio-deelnemers lieten zien dat we allemaal op een andere manier onze keuzes maken. Gewoon omdat wij ieder voor zich een ander gevoel hebben en dus een andere mening hebben over iets. ‘Lisa’ koos voor jongere mensen (onder de 50), koos voor niet-rokers en liet hobby’s en interesses een rol spelen. Ieder ander had vermoedelijk andere afwegingen gemaakt of ze in een andere volgorde gezet, net zoals dat bij het daten gaat. Ook daar maakt ieder voor zich een andere keuze. Dat zegt niets over de juistheid van de keuzes, het zegt wel iets over de normen en waarden die degene die kiest belangrijk vindt. Het vertelt je ook dat er naast jouw keuze nog andere mogelijkheden zijn, iets dat je zou kunnen ontdekken als je vindt dat het daten nog niet loopt zoals je had verwacht.

Van de drie studio-deelnemers werd een filmpje over hun leven getoond. Het confronteerde henzelf met de naakte waarheid van alledag. Ze kennen die wel, maar -zoals Esther-Clair dat ontroerd verwoordde- "zo achter elkaar gezet voelt het toch anders dan ik het dagelijks ervaar". Als single voel je soms datzelfde als je je profiel gaat schrijven. Jezelf beschrijven, je hobby’s en interesses en de beschrijving van de partner en relatie die je je wenst in het scherm zetten, kunnen je daardoor ineens veel bewuster maken van het gevoel dat je steeds al had. In adviesgesprekken wordt ons dan ook regelmatig gevraagd om eens mee te kijken naar de teksten en dan vooral om aan te geven of het gevoel ‘juist’ is verwoord. Het valt dan vaak op dat iemand zijn of haar beschrijving aan de telefoon met veel meer gevoel kan beschrijven dan het op het scherm geschreven staat. Met wat suggesties van onze deskundigen vinden ze dan meestal wél de juiste woorden en hebben ze genoeg ideeën gekregen om het verder zelf uit te werken en formuleren.

Je kunt soms echt lang lopen puzzelen om je teksten naar je zin te krijgen. Je wilt uiteindelijk natuurlijk dat de lezer van je profiel ook ‘gegrepen’ wordt door jouw verhaal, net als dat bij de nierpatiënten het geval was. Daarmee breng je namelijk teweeg dat jij met jouw profiel gemarkeerd wordt, dat jij kans op dat contactverzoek maakt. Hier zien we dus duidelijk de link tussen de wens van die nierpatiënten om zich extra te profileren om die nier te krijgen en jou als single die hoopt op te vallen in dat grote bestand met deelnemers. De nierpatiënten hadden al snel door dat zij vooral zichzelf moesten zijn en eerlijk. Ze waren zich bewust dat ze alleen op die manier Lisa en de kijkers voor zich konden winnen. Voor jou als dater geldt dat niet anders. Als je jezelf blijft, eerlijk bent en jouw eigen gevoel en sfeer in je profiel weet te verwoorden, raak je de lezer van je profiel en zul je hem of haar voor je winnen.

De uiteindelijke ‘favoriet’ van Lisa hebben we niet meer te horen gekregen. Op dat moment werd immers door de weer met veel empathie presenterende Patrick Lodier al bekend gemaakt dat er helemaal geen nier werd weggegeven. Wat zullen ze bij BNN lang nagenieten van alle ophef en commotie die ze hebben weten te veroorzaken. Maar vooral van het feit dat er al dertigduizend donorformulieren zijn aangevraagd! Geen overheidscampagne had meer teweeg kunnen brengen.

Wij hadden al een donorcodicil, maar als je die nog niet hebt ingevuld, hopen we dat je dat ook zult doen. Want zoals terecht opgemerkt door Marja Woltberg (Nierpatienten Vereniging Nederland en moeder van Nigel de Jong) in het programma van Knevel & Van den Brink: zorg dat je in ieder geval nu al nadenkt over jouw keuze. Dat maakt het voor jezelf, voor je partner, je familie en vrienden en eventueel je behandelend artsen op het moment dat het aan de orde komt, een stuk makkelijker. Bovendien biedt je dan zo veel meer patiënten uitzicht op een ander leven. Dat alleen al is het waard, toch?