Als je je gaat oriënteren op inschrijving bij een datingsite, ga je een poging doen om de diverse datingsites met elkaar te vergelijken. Dat is niet zo heel makkelijk, want door de grote variëteit wordt het algauw het vergelijken van appels en peren.

Helpdesk2 Een wezenlijk onderdeel vormt de klantenservice. Die komt namelijk op vele momenten tijdens je deelname in beeld en bepaalt in belangrijke mate jouw succes.

Het begint tijdens de inschrijving:

  • Biedt de site hulp bij het doen van je inschrijving?
  • Kun je vragen stellen over het invullen van het inschrijfformulier?
  • Kun je hulp krijgen bij het opstellen van de meest succesvolle tekst?
  • Kun je hun mening en advies vragen over de meest aantrekkelijke foto's die je er het beste bij kunt plaatsen?
  • Geeft de site persoonlijke tips tijdens het invullen van je zoekprofiel zodat je de juiste kandidaten aantrekt?
  • Worden profielen direct na inschrijving op de site geplaatst of vindt er een (uitgebreide) controle/acceptatie plaats?

Tijdens je deelname zijn er andere aspecten van de klantenservice van belang:

  • Wordt er snel (binnen één tot enkele uren) op je mailvragen gereageerd?
  • Kun je op andere wijzen direct contactleggen (telefoon, chat)?
  • Hoe wordt er omgegaan met jouw privacy? Verstrekken ze gegevens over je aan derden die een vraag stellen?
  • Zijn ze deskundig en hebben ze uitgebreide kennis en jarenlange ervaring in internetdaten?
  • Zijn ze klantvriendelijk? Hoeveel moeite willen ze voor je doen? Krijg je spontaan een extra tip of advies als dat mogelijk is?
  • Zijn er deskundigen (coaches) beschikbaar die je kunnen helpen? Zijn die inbegrepen bij je deelname?

D-Date heeft eerder al eens een uitgebreid onderzoek gedaan naar de klantenservice van datingsites en houdt sindsdien dit onderzoek op regelmatige basis bij ter controle (en omdat we graag willen bijhouden of we het nog steeds beter doen dan de concurrentie). Daarbij blijkt telkens dat bijvoorbeeld de reactiesnelheid bij mailvragen zeer verschillend is. Die varieert van 'na meer dan 72 uur een standaardmailtje als antwoord' tot 'een persoonlijk antwoord binnen een uur'. En tussen die twee uitersten zit bijvoorbeeld ook 'coaching die bij een relatief duur abonnement slechts beperkt is inbegrepen' en 'gratis deskundige coaching via de chat'. Voor jou als single helaas dus nog heel onoverzichtelijk en lastig te ontdekken.

Sommigen denken dat ze het daten prima zelf kunnen en geen klantenservice nodig hebben. Dat is in sommige gevallen ook zo. Maar onze meer dan elf jaar ervaring heeft geleerd dat degenen die wél gebruikmaken van de extra service en ondersteuning, sneller tot een succes komen en vaak ook eerder de juiste partner vinden. Als je dát wilt, dan is het aan te bevelen om de bovenstaande punten te checken en daarop mede je keuze te baseren.